"Break the Bubble" jaunimo mainai
Erasmus+
12/2/2025


Gegužę įvykę tarptautiniai „Erasmus+“ jaunimo mainai "Break the Bubble" tapo reikšmingu įvykiu Lietuvos ir Europos socialinio darbo gatvėje kontekste. Projektas subūrė Lietuvos socialinio darbo gatvėje asociaciją, tarptautinį gatvės darbuotojų tinklą DYNAMO bei jaunus žmones iš skirtingų šalių bendram mokymosi procesui.
31 jaunuolis iš Lietuvos, Portugalijos, Latvijos, Belgijos, Graikijos ir Italijos nagrinėjo visoje Europoje ryškėjančius iššūkius: jaunimo kritinio mąstymo stoką, pažeidžiamumą socialiniuose tinkluose, informacinių burbulų keliamą grėsmę, augančią socialinę atskirtį ir mažėjantį pasitikėjimą demokratiniais procesais. Projektas siekė stiprinti dalyvių pilietinę kompetenciją, demokratines vertybes bei atsparumą dezinformacijai, kartu kuriant saugesnę, įtraukesnę ir dialogui atvirą aplinką. Jaunuoliai gilinosi į propagandos technikas, stereotipų ir radikalumo dilemas, stiprino bendruomeniškumą, ugdė socialinius ir pilietinius įgūdžius.
Dauguma projekto partnerių – organizacijos, vykdančios socialinį darbą su jaunimu gatvėje, todėl dirbančios su pažeidžiamiausiomis jaunų žmonių grupėmis, susiduriančiomis su socialiniais, kultūriniais ir ekonominiais iššūkiais. Šių jaunuolių dalyvavimui buvo siekiama sudaryti kuo palankesnes sąlygas tiek organizaciniame, tiek veiklų įgyvendinimo lygmenyje. Visų pirma, užtikrinta įtraukties parama organizacijoms, taip pat, esant poreikiui – dviejų grupės lyderių dalyvavimas. Susitikimai nacionalinėse grupėse, bei nuotoliniai susitikimai su lyderiais ir bendra visų dalyvių grupe leido geriau suprasti dalyvių lūkesčius, į kuriuos atsižvelgta tvirtinant galutinį programos variantą. Socialinė jaunimo darbuotoja Miglė Stanevičiūtė, lydėjusi lietuvių grupę, pabrėžia: "Tokie susitikimai padeda užmegzti pirmąjį ryšį, sukuria saugesnę atmosferą ir leidžia jaunuoliams jau prieš išvykstant pajusti, ko tikėtis."
Savaitė buvo dinamiška: išvykos, edukatorių vizitai, susitikimai, dirbtuvės. "Programa buvo parengta taip, kad mažiau galimybių turintiems jaunuoliams būtų kuo paprasčiau įsitraukti ir jaustis visaverčiais dalyviais. Teorinės veiklos natūraliai derinosi su praktinėmis, o propagandos ir dezinformacijos tema buvo pateikta taip, kad būtų suprantama skirtingo pasirengimo jaunuoliams", pasakojo Miglė.
Kelionė į Vilnių, kuriame įvyko susitikimas su DYNAMO tinklo Europos socialiniais gatvės darbuotojais, tapo ryškiu savaitės akcentu. Simuliacinio žaidimo metu jaunimo darbuotojai ir jaunuoliai (net apie 80 žmonių iš 18 šalių!) pasinėrė į bendrą žaidybinį, kūrybinį procesą, kuris abi grupes įtraukė organiškai ir lygiavertiškai. Jo metu kartu kūrė miestą, bendruomeniškumą, išbandė įvairius pilietinius vaidmenis, demokratinius procesus (gyvo proceso akimirkos - TikTok minicity.breakthebubble kanale).

REZULTATAI
Fasilitatorė Ieva Rimšaitė dalinosi: "Temos nelengvos. Buvo nerimo, kiek pavyks giliai jas paliesti tarptautinėje grupėje, nes egzistuoja kalbos barjeras, be to skiriasi dalyvių amžius, žinių lygis, motyvacija. Vis dėlto, manome, kad mažiau teorinio gilinimosi, daugiau – aktyvių, patirtinių veiklų pasiteisino. Dalyviai buvo įsitraukę į tą patyrimą. Nesiekėm sulyginti jų kompetencijos, bet sudaryti erdvę kiekvienam prisiliesti prie temų tiek, ir praplėsti žinias, supratimą tiek, kiek įmanoma”.
Projekto poveikiui vertinti buvo taikytas pre–post Likerto skalės metodas, kurio metu dalyviai prieš ir po veiklų vertino teiginius penkiabalėje skalėje nuo „visiškai nesutinku“ iki „visiškai sutinku“. Šis metodas leido įvertinti dalyvių žinių, įgūdžių ir nuostatų pokytį šiose srityse:
• Pagrindinių sąvokų supratimas
• Kritinio mąstymo ir medijų raštingumo įgūdžiai
• Pilietinis įsitraukimas ir demokratinis dalyvavimas
• Informaciniai socialiniai burbulai
• Įtrauktis, empatija ir solidarumas
• Diskusijų ir refleksijos įgūdžiai
Vedant atsakymų vidurkius ir juos lyginant, gauti rezultatai atskleidė, kad dalyvių kompetencija pakilo visose jose. Didžiausias pokytis – sąvokų pažinime (vienu balu), o čia labiausiai kilo pilietinio įsitraukimo ir demokratijos apibrėžimų suvokimas (1,3 balais) bei skirtumų tarp propagandos, dezinformacijos ir misinformacijos sąvokų suvokimas (1,2 balais). Labiausiai pakilo šių teiginių įvertis:
Nuo 1 iki 1,3 didesnis balas
• Galiu paaiškinti skirtumą tarp propagandos, dezinformacijos ir misinformacijos (neteisingos informacijos).
• Suprantu, kaip propaganda gali paveikti žmonių mąstymą ir elgesį.
• Galiu apibrėžti pilietinį įsitraukimą ir demokratiją.
• Įvertinu informacijos šaltinių patikimumą prieš jais pasitikėdamas.
• Žinau, kaip tikrinti faktus internete.
• Suprantu, kas yra socialinis burbulas.
• Jaučiuosi užtikrintas reikšdamas savo nuomonę grupėje.
Nuo 0,6 iki 0,9 didesnis balas
• Aš žinau, ką reiškia „propaganda“.
• Galiu atpažinti manipuliacinį turinį žiniasklaidoje.
• Žinau, kaip atpažinti neapykantos kalbą ar diskriminacines žinutes internete.
• Stengiuosi suprasti gaunamos informacijos kontekstą.
• Jaučiu, kad galiu prisidėti prie pokyčių savo mieste ar šalyje.
• Žinau, kaip įsitraukti į demokratinius procesus (pvz., savanorystė, vietos rinkimai, bendruomenės renginiai).
• Žinau, kad interneto algoritmai (pvz., „TikTok“, „Instagram“, „YouTube“) dažniausiai rodo turinį, atitinkantį mano esamus įsitikinimus.
• Suprantu, kad matydamas tik vienpusišką informaciją galiu susidaryti iškreiptą pasaulio vaizdą.
• Man rūpi žmonės, esantys socialiai pažeidžiamose situacijose.
• Suprantu solidarumo svarbą visuomenėje.
• Esu atviras klausyti žmonių, kurių požiūriai skiriasi nuo mano.
• Tikiu, kad svarbu būti aktyviam savo vietos bendruomenėje.
• Man patinka dalyvauti diskusijose ir debatuose.
• Apmąstau tai, ką išmokstu, ir kaip galiu tai pritaikyti realiame gyvenime.
Iki 0,5 balo didesnis balas
• Žinau, kas yra stereotipas ir kaip jis gali paveikti kitus.
• Domiuosi tuo, kas vyksta mano šalyje ir pasaulyje.
• Stengiuosi ieškoti informacijos iš skirtingų šaltinių.
• Galiu atpažinti, kada esu socialinių tinklų burbule.
• Tikiu, kad svarbu kalbėtis su žmonėmis, kurie turi kitokią nuomonę.
• Gerbiu žmones iš skirtingų aplinkų ir kultūrų.
• Galiu pagarbiai nesutikti su kitais.
Rezultatuose atsispindi tiesioginis patyrimas ir veiklos šiose temos. Labiausiai prieš ir po rezultatai skiriasi tose srityse, kurioms mainų metu pavyko skirti daugiausiai laiko ir prie kurių dalyviai galėjo prisiliesti praktiškai (pavyzdžiui, propagandos, soc. medijų ir kritinio mąstymo dirbtuvės, mini miesto edukacija, Bučos žudynių propagandos demaskavimas). Natūralu, kad tarpkultūrinė patirtis sujudina ir kitus vidinius procesus, kurie yra svarbūs ir auginantys drąsius, atvirus jaunus žmones: "Šie mainai jaunuoliams suteikė daug pasitikėjimo savimi. Jie pamatė, kad jų nuomonė yra svarbi, o dalyvavimas tarptautinėje grupėje – įmanomas ir prasmingas. Po mainų vykusio susitikimo metu skambėjo daug nuoširdžių refleksijų, jaunuoliai dalinosi noru patirti tai dar kartą", – džiaugėsi Miglė.




















Projekto organizatoriai:
Projekto partneriai:












Projekto draugai:



